Een zeldzaam stukje Franse aarde, een ongelooflijk waardevol schilderij en een legitieme strijd: De rechtbank van Versailles beslist of Tree Roots, het meest recente werk van Van Gogh, openbaar of privé moet blijven. De Franse partners die het perceel kochten ontdekten een vierkant met tientallen miljoenen sociale kapitaal.
Een vervaagde brief uit het begin van de 20e eeuw was het eerste dat het allemaal liet gebeuren. Van der Veen, medisch directeur van het Institut Van Gogh, vond een heuvels met eigenzinnige boomstructuren die op Van Goghs raadselachtige kunstwerk Boomroots leken. Alles werd geplaatst toen hij het beeld naast het werk plaatste. De locatie lag op minder dan 150 meter van Van Gogh’s laatste week ‘residentie Auberge Ravoux.
Het bleek een kalksteenwand te zijn met bomen na veel onderzoek, wat het Van Gogh Museum en een boshistoricus hadden bevestigd. En meer intrigerend, een van die bomen bestaat ook.
Culturele identiteit of persoonlijk huis?
De geschiedenis achter deze muurschildering website is sindsdien een juridische nachtmerrie geworden. De gouverneur van Auvers-sur-Oise wil het gebied openstellen voor het grote publiek. Ze noemt het een historisch standbeeld van de buurt. De rechtbank van Versailles heeft echter een andere mening.
De jury koos Jean-François en Hélène Serlinger, de onzorgvuldige eigenaren van het verhaal sinds 2013, als hun kant. Het huis rechts is nog steeds bij het echtpaar, hoewel het perceel behoort tot de open weg. De stad is niet verplicht om te handelen. De gouverneur wil dan weer verschijnen.