De discuswerper

krijt op papier, 56.2 cm x 44.3 cm

Credits:
Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)

Van Gogh tekende hier een gipsmodel van De discuswerper van Myron, een beroemd beeld uit de Oudheid. Dat deed hij op de Antwerpse kunstacademie.

De opdracht was om eerst de contouren neer te zetten en dan de schaduwen en lichte partijen binnen de figuur uit te werken. Van Gogh besteedde bovendien veel aandacht aan de achtergrond. Hij was de enige van de klas die dit mocht, omdat hij zulke goede vorderingen maakte. Hij bracht een zware schaduwpartij aan.

Objectgegevens

F-nummer
F1364e

JH-nummer
JH1080

Inventarisnummer
d0398V1962

Afmetingen
56.2 cm x 44.3 cm

Herkomst
Na februari 1886 bij zijn broer Theo van Gogh, Parijs; na zijn overlijden op 25 januari 1891 geërfd door zijn weduwe Jo van Gogh-Bonger en hun zoon Vincent Willem van Gogh, Parijs; tot haar overlijden op 2 september 1925 beheerd door Jo van Gogh-Bonger, Bussum/Amsterdam/Laren; 10 juli 1962 overgedragen door Vincent Willem van Gogh, Laren aan de Vincent van Gogh Stichting, Amsterdam; 21 juli 1962 overeenkomst Vincent van Gogh Stichting en de Staat der Nederlanden waarin zorg en beheer van de collectie en plaatsing daarvan in een te realiseren Rijksmuseum Vincent van Gogh te Amsterdam aan de Staat wordt toevertrouwd; tot de opening van het museum op 2 juni 1973 in bruikleen gegeven aan het Stedelijk Museum, Amsterdam; vanaf 2 juni 1973 in permanent bruikleen gegeven aan het Rijksmuseum Vincent van Gogh, vanaf 1 juli 1994 Van Gogh Museum, Amsterdam.

kunstenaar
Vincent van Gogh

Credits
Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)

Tentoonstellingen

Amsterdam, Van Gogh Museum, Van Gogh aan het werk, 1 mei 2013-13 januari 2014

Maastricht, MECC, Van Gogh’s drawings. Masterpieces from the Van Gogh Museum, 15-24 maart 2013

New York, Metropolitan Museum of Art, Vincent van Gogh. The Drawings, 12 oktober-31 december 2005, nr. 33

Amsterdam, Van Gogh Museum, Van Gogh tekenaar. De meesterwerken, 2 juli-18 september 2005, nr. 33

Hamburg, Hamburger Kunsthalle, Vincent van Gogh. Die Pariser Zeichnungen, 22 maart-16 juni 2002, nr. 12

Amsterdam, Van Gogh Museum, Vincent van Gogh tekeningen. Antwerpen & Parijs, 1885-1888, 28 september 2001-6 januari 2002, nr. zonder nr.

Otterlo, Kröller-Müller Museum, Vincent van Gogh. Tekeningen, 30 maart-29 juli 1990, nr. 138

Nijmegen, Cultureel Centrum de Lindenberg, Kijken naar de Spelen, 26 augustus-23 september 1972, nr. 9

Bern, Kunstmuseum Bern, Vincent van Gogh, 27 november 1954-30 januari 1955, nr. 120

Literatuur

Leeman, Fred, Prins, Laura, Meedendorp, Teio, Impressionism & beyond : a wonderful journey : a selection from the John & Marine van Vlissingen Art Foundation, Bussum, 2018, p. 19

Leeman, Fred, Prins, Laura, Meedendorp, Teio, Impressionisme & meer : een prachtige reis : een keuze uit de verzameling van John & Marine van Vlissingen Art Foundation, Bussum, 2018, p. 19

Uitert, Evert van, Hoyle, Michael, Crimpen, Han van, The Rijksmuseum Vincent van Gogh, Amsterdam, 1987, p. 437

Coyle, Laura, The Still-life paintings of Vincent van Gogh and their context, Ann Arbor, 2007, p. 539

Jooren, Marieke, Van Gogh’s drawings : masterpieces from the Van Gogh Museum, p. 28, 30

Vellekoop, Marije, Bakker, Nienke, Dijk, Maite van, Hendriks, Ella, Van Gogh aan het werk, Amsterdam, 2013, p. 101-102

Vellekoop, Marije, Bakker, Nienke, Dijk, Maite van, Geldof, Muriel, Hendriks, Ella, Reissland, Birgit, Van Gogh at work, Amsterdam, 2019, p. 101-102

Heugten, Sjraar van, Vellekoop, Marije, Zwikker, Roelie, Van Gogh tekenaar : de meesterwerken, Amsterdam, 2016, p. 79, 187

Pey, E.B.F., Pickvance, Ronald, Wolk, J. van der, Vincent van Gogh : tekeningen, Milaan, 1990, p. 191

Heugten, Sjraar van, Vellekoop, Marije, Zwikker, Roelie, Hageman, Monique, Vincent van Gogh drawings : volume 3 : Antwerp & Paris 1885-1888 : Van Gogh Museum, Blaricum, 2001, p. 63-70

Heugten, Sjraar van, Vellekoop, Marije, Zwikker, Roelie, Hageman, Monique, Vincent van Gogh tekeningen : Antwerpen & Parijs 1885-1888 : Van Gogh Museum : 3, Amsterdam, 2001, p. 63-70