Huiselijker kan het bijna niet: een kamerplant in een pot verwacht je eerder in de vensterbank dan op een schilderij van Van Gogh. Hij schilderde de siernetel als een kleurenstudie.
Hij gebruikte daarbij zogenaamde complementaire kleuren. Het overwegend oranjebruine blad zette hij bijvoorbeeld af tegen het blauw van de achtergrond. Ook plaatste hij hier en daar welbewust groene en rode accenten naast elkaar, zoals in de stam van de plant. Dit soort kleurenparen staan aan de basis van de kleurentheorie van Eugène Delacroix (1798-1863). Van Gogh was een groot bewonderaar van deze Franse kunstenaar.
Objectgegevens
F-nummer
F0281
JH-nummer
JH1143
Inventarisnummer
s0185V1962
Afmetingen
42.1 cm x 21.9 cm, 50.7 cm x 30.7 cm
Herkomst
Eind juni-half juli 1886 door de kunstenaar ondergebracht bij zijn broer Theo van Gogh, Parijs; na zijn overlijden op 25 januari 1891 geërfd door zijn weduwe Jo van Gogh-Bonger en hun zoon Vincent Willem van Gogh, Parijs; tot haar overlijden op 2 september 1925 beheerd door Jo van Gogh-Bonger, Bussum/Amsterdam/Laren; 10 juli 1962 overgedragen door Vincent Willem van Gogh, Laren aan de Vincent van Gogh Stichting, Amsterdam; 21 juli 1962 overeenkomst Vincent van Gogh Stichting en de Staat der Nederlanden waarin zorg en beheer van de collectie en plaatsing daarvan in een te realiseren Rijksmuseum Vincent van Gogh te Amsterdam aan de Staat wordt toevertrouwd; tot de opening van het museum op 2 juni 1973 in bruikleen gegeven aan het Stedelijk Museum, Amsterdam; vanaf 2 juni 1973 in permanent bruikleen gegeven aan het Rijksmuseum Vincent van Gogh, vanaf 1 juli 1994 Van Gogh Museum, Amsterdam.
kunstenaar
Vincent van Gogh
Credits
Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)
Tentoonstellingen
Amsterdam, Van Gogh Museum, Van Gogh in Antwerpen en Parijs: nieuwe inzichten, 22 juni-18 september 2011
Den Haag, Gemeentemuseum Den Haag, Vincent van Gogh. Collectie ir. V.W. van Gogh, 12 oktober 1948-10 januari 1949, nr. 69
Manchester (Engeland), Manchester City Art Gallery, Vincent van Gogh. Loan Collection of Paintings & Drawings, 13 oktober-27 november 1932, nr. 31
Keulen, Wallraf-Richartz-Museum, 21 Gemälde von Vincent van Gogh, 10 juni 1932-1932
Londen, Leicester Galleries, Vincent van Gogh, juni 1930, nr. 9
Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam, Vincent van Gogh tentoonstelling ter gelegenheid van het internationale jeugdfeest der S.J.I., 15 mei-15 juni 1926, nr. 45
Leiden, Het Leidsche Volkshuis, Schilderijen en tekeningen van Van Gogh, 14-18 november 1910
Berlijn, Kunstsalon Paul Cassirer, [titel onbekend], oktober 1908
Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam, Tentoonstelling Vincent van Gogh, 15 juli-1 september 1905, nr. 87
Rotterdam, Kunstzalen Oldenzeel, Vincent van Gogh schilderijen en teekeningen, maart 1892
Literatuur
Lanfear, Ibby, An investigation into the use, fading and surface deterioration of red lake pigments in the works of Van Gogh, focusing on six paintings from his Antwerp and Paris periods., p. 27-34
Beeldende Kunst, Utrecht, p. 81-82
Lanfear, Ibby, Hendriks, Ella, Comparison of the fading and surface deterioration of red lake pigments in six paintings by Vincent van Gogh with artificially aged paint reconstructions, p. 459-466
Hulsker, Jan, The complete Van Gogh : paintings, drawings, sketches, New York, 1980, p. 250
Bommel, Maarten van, Geldof, Muriel, Hendriks, Ella, An investigation of organic red pigments used in paintings by Vincent van Gogh (November 1885 to February 1888), p. 116, 124, 127-128
Hulsker, Jan, The new complete Van Gogh : paintings, drawings, sketches, Amsterdam, 1996, p. 250
Uitert, Evert van, Hoyle, Michael, Crimpen, Han van, The Rijksmuseum Vincent van Gogh, Amsterdam, 1987, p. 327
Paternotte-Limburg, Yvonne, Rijksmuseum Vincent van Gogh Amsterdam : guide to the collection of paintings, Amsterdam, 1979, [unpaged]
Coyle, Laura, The Still-life paintings of Vincent van Gogh and their context, Ann Arbor, 2007, p. 285
Hendriks, Ella, Geldof, Muriel, Van Gogh’s Antwerp and Paris picture supports (1885-1888) reconstructing choices, p. 49, 68
Vellekoop, Marije, Hendriks, Ella, Jansen, Leo, Meedendorp, Teio, Bakker, Nienke, Dijk, Maite van, Van Gogh’s studio practice, Amsterdam, 2013, p. 148, 262
Westheider, Ortrud, Philipp, Michael, Heugten, Sjraar van, Hortolani, Valerie, Koldehoff, Stefan, Rathbone, Eliza E., Tostmann, Oliver, Vellekoop, Marije, Zimmermann, Michael F., Van Gogh : still lifes, Munich, 2019, p. 78, 152, 195, 212
Hulsker, Jan, Van Gogh en zijn weg : al zijn tekeningen en schilderijen in hun samenhang en ontwikkeling, Amsterdam, cop. 1977, p. 250
Leeuw, Ronald de, Van Gogh Museum : schilderijen en pastels, Zwolle, 1993, p. 136-139
Faille, Jacob Baart de la, Montagu-Pollock, P., Terrasse, Charles, Vincent van Gogh, Paris, 1939, p. 242
Feilchenfeldt, Walter, Jr., Vincent van Gogh : Die Gemälde 1886-1890 : Händler, Sammler, Ausstellungen : Die Frühen Provenienzen, Wädenswil, 2009, p. 48, 285, 307
Feilchenfeldt, Walter, Jr., Vincent van Gogh : die Gemälde 1886-1890 : Händler, Sammler, Ausstellungen : die Frühen Provenienzen, Wädenswil, 2009, p. 48
Faille, Jacob Baart de la, Vincent van Gogh : Gemälde, Berlin, 1928, vol. 1, p. 82, vol. 2, pl. LXXVIII
Welsh-Ovcharov, Bogomila, Vincent van Gogh : his Paris period 1886-1888, Utrecht ; Den Haag, 1976, p. 122-123
Feilchenfeldt, Walter, Jr., Vincent van Gogh : the years in France : complete paintings 1886-1890 : dealers, collectors, exhibitions, provenance, London, 2013, p. 50
Feilchenfeldt, Walter, Jr., Veenenbos, H., Vincent van Gogh and Paul Cassirer, Berlin : the reception of Van Gogh in Germany from 1901 tot 1914, Zwolle, 1988, p. 86
Tralbaut, Mark Edo, Vincent van Gogh en de keramiek, p. 36
Hendriks, Ella, Tilborgh, Louis van, Eikema Hommes, M. van, Hageman, Monique, Hoyle, Michael, Vincent van Gogh paintings : volume 2 : Antwerp & Paris 1885-1888, Amsterdam, 2011, p. 236-245
Faille, Jacob Baart de la, Gelder, Jan Gerrit van, Hammacher, A.M., The works of Vincent van Gogh : his paintings and drawings, Amsterdam, 1970, p. 140, 622