Het Lagos huis dat dienst doet als John Madu’s werkplaats is nauwelijks ooit overspoeld met daglicht. Het materiaal leunend tegen de muur alsof het werd gespot, en de maïs blauw en graan helder komen uit. Van Goghs decoratie van zijn huis in Arles diende als inspiratie voor de Nigeriaanse kunstenaar. Echter, in Madu’s versie, zijn er een bronzen monument van Nigeriaanse kunstenaar Ben Enwonwu verborgen achter het iconische bed van de negentiende-eeuwse Franse ontwerper portretten van Afrikaanse schrijver Chinua Achebe en Amerikaanse rapper Biggie. De acteur, die 41 jaar oud is, noemt het “mijn eerbetoon aan globalisering in de context van West-Afrika.”
In Nederland bevinden zich al tien schilderijen met Madu’s visie op Vincent van Gogh’s werken. Ze zijn naast de klassiekers en op 30 mei te zien in het Van Gogh Museum. De Amsterdamse tentoonstelling heeft de eerste tentoonstellingen van moderne Amerikaanse kunstenaars. Madu volgt zijn schilderij terwijl hij zich voorbereidt om de show te openen.
Madu kan als ingenieur of bankier gewerkt hebben als het aan zijn vader, een onderwater lasser en zaken in de oliesector lag. Mijn vader was modieus. Hij nam me mee naar shows, hing kunstwerken op het dak, en doneerde designerkleding. Kunst was echter een tijdverdrijf. Op deze sombere dag in zijn atelier beweert de Lagosian dat hij een goede baan wenste voor zijn kinderen, die tussen de negen en vijf jaar oud waren.
Maar Madu’s creativiteit komt vrij snel naar boven. Ik tekende constant op de tafel, de muren, en in mijn schrijven als kind, zegt Madu. Hij vindt een smerige attaché gebeurtenis vol oude scripts uit een lade in de aangrenzende kamer. Karakters en Chinese soldaten passeren als je door de tekst gaat. De kunstenaar, die 1.80 meter hoog is, grunts,” Dit neemt me terug.” Ik begon ninja te tekenen toen ik zes was. Hij beweert dat hij opgroeide naar eindeloze animatieshows en dat hij verslaafd was aan de Chinese strips.

‘Cultuurschok’
Omdat artiestenschap geen optie is, gaat hij in 2003 naar een christelijke privéschool in Lagos om beleid en strategie te onderzoeken. Hij wordt dan opgeroepen voor een jaar van sociale dienst bij de National Youth Service Corps (NYSC), zoals alle Nigeriaanse afgestudeerden. Volgens Madu heeft die NYSC ervaring mijn carrière veranderd.
De onlangs afgestudeerde Madu wordt vervoerd naar afgelegen gebieden in het noordoosten van Nigeria woestijnachtig gebied. Voor mij, een hoofdzoon, was het een cultuurschok. Je kunt ‘s nachts geen sterren zien in Ikeja, het dichtbevolkte gebied waar Madu opgroeide in de talloze plaatsen van Lagos, laat staan de kosmos. Ze zijn echter in overvloed in Niger. Elke dag staarde ik naar de wolken van het gras. Hoe kom ik aan het Van Gogh gevoel? Ik herinnerde me dat ik het schilderij zag van een kalender die mijn vader in mijn hoofd had hangen, The Star Night (1889). Ik was me plotseling bewust dat ik uiteindelijk kunstenaar zou worden.
Hij mag schilderen als hij in 2008 naar Lagos reist. Zijn tweede schilderijen, hij herinnert zich lachen, waren eigenlijk niet goed voorbereid. Ik heb veel informatie moeten opzoeken. Hij herkent zichzelf in Vincent van Gogh, net als in zijn autobiografie. Ik heb met de hele wereld een opleiding afgerond via de computer. We balanceren allemaal de voormalige meester. Het effect van globalisering wordt aangetoond door het feit dat iemand in Nigeria is geïnspireerd door een 19e-eeuwse Nederlandse muzikant.
De moderne samenleving is voortdurend een fusie van mondiale uitdrukkingen. Toen ik Van Gogh begon te bestuderen, realiseerde ik me hoeveel Chinese ambachten zijn stijl hadden beïnvloed. Madu legt uit, Net als bij mij,” terwijl hij Sasuke, zijn vierjarige Franse hond, prees, die vernoemd is naar een personage uit zijn favoriete anime collectie. Hier en daar zijn Chinese gravures die Madu heeft gemaakt voor het Van Gogh Museum die verwijzen naar deze gemeenschappelijke bron van inspiratie.
Daarnaast zijn er Nok sculpturen, de oudste werken van Nigeriaanse ambachten die dateren uit de IJzertijd, te zien. Hun graphics zijn “maar avant-garde,” zegt Madu. Degenen die beweren dat Afrikanen wilden waren, moeten het vermogen onderzoeken waarmee deze vorm van kunst wordt gecreëerd, evenals het plezier en vindingrijkheid. Het is een herinnering dat veel Amerikaanse hedendaagse kunstwerken worden beïnvloed door Amerikaanse kunstwerken.

Zakenman
Ondanks zijn schijnbare affiniteit voor Vincent van Gogh, is Madu een vakkundige handelaar die kansen met beide handen aangrijpt en zichzelf creëert indien nodig. Een van die snel afgelegen stukken in het centrum van Lagos, waar de urbanisatie nog niet is begonnen, is de toren van een appartementencomplex dat in aanbouw is dicht bij zijn atelier. Je kunt geen organisatievaardigheden hebben en geboren en getogen zijn in Lagos.
Het belangrijkste verschil tussen Van Gogh en Van Gogh is dat Madu ook een bekwame koopman is die mogelijkheden met beide handen neemt en zichzelf creëert indien nodig.
In Lagos, Madu voert in 2015 een solotentoonstelling voor nationale TV-posting uit, die hij zelfstandig financiert. Dit resulteert in een klasmuseum in Kaapstad in 2018 en een groepsshow in New York in 2018. De publiciteit die uiteindelijk komt van de performer en het werk dat hij op de hoogte houdt op social media. Toen de bekende Hollywood-acteur Josh Brolin in 2022 één van zijn Instagram-verhalen opnieuw postte, is hij zich ervan bewust dat voor een beroemdheid mijn werk bekend is.
Als Van Gogh stuurde hem een e-mail met de vraag of hij zijn werk iets meer dan een jaar geleden in de galerie zou willen laten vallen, het is logisch dat John Madu zelf reageert. Ik heb tien tekeningen afgeleverd, vergeleken met hun verwachting van vijf of zo. Dit is mijn beste kans om te leven. Ik duw mezelf naar de controle.
